Hogy van-e bármi értelme ennek az egésznek? Nehéz előrelátni mik a hosszútávú hozadékai egy szemüvegnek, amely a nap nagy részében az online térben tart. De ha végignézünk az App Store-on akkor azt látjuk, hogy a kezdeti bugyuta játékok minél inkább kikopnak és hasznos alkalmazásokkal telítődik meg az alkalmazásbolt. Két évvel ezelőtt csak legyintettünk, ma szkeptikusak vagyunk, 2020-ban pedig jöhet a Következő Nagy Dobás.
Amíg pár éve még simán elfért egy Oscar-díjas sci-fiben az okosszemüveg, mint szimbólikus elem az emeberiség jövőképében, addig lassacskán megérkeztek a telefonjainkra azok a technológiák, amik már nem sokban különböznek a fikciótól. A hardver szintén adott, kérdés mikor transzformálódik új eszközzé.
Amikor körülbelül két évvel ezelőtt csatlakoztam az iMagazin csapathoz, akkor már tele volt a net mindenféle elképzelésekkel arról, hogyan is fog kinézni az az eszköz, ami majd képes lesz az okostelefonokat leváltani. Persze ezek a koncepciók annyira messze voltak még akkoriban a megvalósulástól, hogy elképzelhetetlennek tűnt egy ilyen eszköz bemutatása.
Kicsivel több mint fél év múlva a WWDC előtt már arról írtunk, hogy az Apple megteheti az első nagy lépést a kiterjesztett valóság forradalom felé. Így is lett, még aznap bemutatkozott az ARKit, amihez nagy reményeket fűzött a cég: nem kisebb elképzeléssel álltak ki a színpadra, minthogy az iOS lesz a világ legnagyobb kiterjesztett valóság platformja. Ehhez tavaly szeptemberben bemutatkozott az iPhone 8 és az iPhone X, amiket már az akadálymentes AR-élmény szellemében terveztek.
Akik napi szinten követik az Apple-lel kapcsolatos híreket, azok talán arra is emlékezhetnek, amikor nem sokkal később Jony Ive azt találta mondani, hogy az iPhone X nem kevesebb mint egy eszköz, mely szoftveresen folyamatos mozgásban, átalakulásban van. Na persze, gondoltuk – a jó öreg Jonathan már megint kicsit túltolta, amit túl lehet vagy csak egyszerűen teljesen beleélte magát a marketing csapat őrült elképzeléseibe.
És tudjátok mi a vicces? 2018 közepét írjuk, és elkezdtem megérteni a gondolatait. Az ARKittel valóban beröffentette a bulit az Apple. Az első framework még csak óvatos tapogatózás volt a cupertinóiak részéről, ahogy a fejlesztők részéről is, de már támogatta a 3D-s objektumok valós idejű renderelését, a SpriteKitet, a SceneKitet és a Metal sablonjait.
Az ARKit 1.5 képes volt már az egyenetlen felületek trackingjére, a fejlesztőknek lehetőségük nyílt vertikális módban használni a kamerát, a folyamatos autofókusz pedig még pontosabb letapogatást tett lehetővé. Az idei WWDC-n bemutatták az ARKit 2.0-át, aminek a legjelentősebb újítása egyértelműen a több felhasználós élmény.
forrás: imagazin.hu