Most, hogy az Apple kihagyta a 3D Touch funkciót az iPhone XR-ből, eljött az ideje egy másik megoldásnak. Ami igazából nem is új…
Tudjuk jól, hogy az Apple mindig is erős volt a hangzatos marketingelnevezések kitalálásában. Éppen ezért talán nem annyira meglepő, ha azt mondom, hogy a címben említett szuper-ultra-menőnek hangzó „új funkció“ valójában a hosszan nyomás évtizedes intézményének barokkos megnevezése.
Igen, ha mostanában összefuttok a Haptic Touch kifejezéssel ne kezdjetek el ájuldozni, mert tulajdonképpen semmi újról nincs szó. A 3D Touch hiánya által keletkezett űrt valahogy be kellett tölteni és erre kiváló lehetőségnek bizonyult a hosszan nyomás gesztusának meghevítése. A csavar, hogy az ujjtorna sikerességét a Taptic Engine kellemes rezgése fogja jelezni, tehát végülis azért mégiscsak fejlesztettek a dolgon egy kicsit.
Teszem hozzá egyébként, hogy az Apple féle haptikus jelzés minőségét senkinek nem sikerült még megközelíteni az iparban, szóval joggal büszkék rá, épp csak a díszes elnevezés túlzás egy kicsit. Mindenesetre mostantól ez lesz, és igazából nagyon nincs is miért szomorkodni, a legfontosabb 3D gesztusokat tökéletesen kiváltja. Tudunk Zárolt képernyőről lámpát kapcsolni, billentyűzettel kurzort mozgatni, mi kell még?
Ahogy az a korai iPhone XR tesztekből kiderült, még azért nem mindenhol valósították meg a funkciót. Ennek részben az az oka, hogy csak azoknál a helyeknél lehet hozzá új működéseket rendelni, amik nincsenek még lefoglalva hosszan nyomásra. Például hiába nyomjuk majd hosszan az ikonokat, semmilyen gyors menüt nem lehet így előcsalogatni, hiszen ez a gesztus már foglalt az alkalmazások törlésére és rendezgetésére.
A másik ok, hogy egész egyszerűen nem igaz a képlet, hogy ahol jó volt a 3D Touch, ott jó lesz a Haptic Touch is. Felhasználói élmény szempontjából nem ugyanaz a kettő. Ahogy azt a The Verge-nek elárulta az Apple, noha egyelőre még meglehetősen limitált a funkció használati lehetőségeinek köre, a jövőben folyamatosan bővítik majd ezt, csak idő kell nekik, hogy alaposan leteszteljék.
Kérdés mondjuk számomra, hogy a felhasználók nem a nulladik perctől tanulják meg, hogy hol és mit lehet Haptic Touch-csal nyomni, akkor mennyire fogják elsajátítani a menet közben befutó új gesztuslehetőségeket.
Egy szó mint száz, búcsút inthetünk a 3D Touch-nak, de cserébe kapunk alternatívát. Ami majdnem képes lesz kiváltani. De csak majdnem…
Forrás: imagazin.hu